Campagne energiebesparing studenten

OpdrachtgeverNatuur- en milieufederatie Utrecht

UitdagingUtrecht is een studentenstad. Een op de vijf inwoners is student. Als de stad Utrecht in 2030 energieneutraal wil zijn, dan kan dat niet zonder studenten te betrekken. Maar studenten letten vaak amper op hun energieverbruik, laten ramen open staan en de verwarming aan omdat de huurprijs inclusief energie is. Hoe krijgen we hier verandering in?

Aanpak en impactEen campagne voor studenten wilden we samen bedenken en uitvoeren met studenten. Met communicatiestudenten van de Hoge School Utrecht werd de campagne Energy X ontworpen, als beweging van onderop, net als Project X dat als feestje flink uit de hand liep. De centrale vraag was: Hoe krijgen we de aandacht van de studenten? Met prikkelende sexy billboards in de bushokjes, boomerang-cards in de cafes en op het videoscherm in de bus naar de Uithof. Via de website werd studenten opgeroepen contact op te nemen met hun huisbaas om de energierekening op te vragen: het startpunt voor een gesprek over energiebesparing. Daarnaast werd een wedstrijd georganiseerd tussen studentenhuizen, Manage Your Energy. Welk studentenhuis is het meest energiezuinig? Met behulp van een energiebespaarmanager in alle deelnemende huizen, kreeg iedere student non-stop inzicht in het energieverbruik van zijn of haar huis. En zo werd aan het einde met een feestje het meest energiezuinige huis in de spotlights gezet. Tips en trucs die uit de wedstrijd naar voren kwamen, werden gedeeld op de website.